Verkko-Kieleke suomen kielen opiskelijoiden ainejärjestölehti0509129976
kieleke@lists.utu.fi

Verkko-Kieleke
Onko uusi aina parempi?

Barney Stinson sen sanoi: “New is always better”. Tosin hänkin joutui pyörtämään puheensa, kun baarimikko tarjosi hänelle juuri valmistunutta rypäleviskiä Glen McKennan 50 vuotta kypsyneen laatuviskin sijaan. Sopiiko Stinson teoria myös elokuviin vai pitäisikö vanhat klassikot jättää rauhaan?

Elokuvateollisuuden vastaus on selkeä. Ei pitäisi. Uudelleenfilmatisointi on tämän vuosituhannen rasite, mutta herättää silti katsojissa suurta kiinnostusta. Elokuvien uusintaversiot ovat Hollywoodin kolikkosilmäisille tuottajille tie El Doradoon, sillä yleisö maksaa varmistetusti hyvästä, tutusta ja turvallisesta tarinasta mielellään. Kun pari vuosikymmentä vierähtää ja uusi sukupolvi kasvaa, heille on helppoa myydä klassinen tarina paremmilla tehosteilla ja nykyaikaan sopivilla näkökulmilla.

Uudelleenfilmatisointi ei ole kuitenkaan uusi juttu. Maailman ensimmäinen ”remake” tapahtui vuonna 1904, kun menestysleffa Suuri junaryöstö näperrettiin uudelleen vain vuosi sen ensijulkaisun jälkeen. Eniten uusia elokuvaversioita on syntynyt Charles Dickensin romaaniin perustuvasta A Christmas Carol -elokuvasta, joka on filmattu uudelleen yhdeksän kertaa. Toisaalta, jos tarina on opettavainen ja myy jokaisena jouluna, niin miksi ihmeessä ei?

Tänä vuonna uusintaversio on tulossa muun muassa Mulanista (1998), West Side Storysta (1961) ja Näkymättömästä miehestä (1933). Teatterissa pyörii tällä hetkellä myös häikäisevän uudet versiot Kaunasta ja Eläintohtorista. Valitettavasti edellä mainitut elokuvat eivät ole saaneet kriitikoilta kovinkaan positiivista vastaanottoa, mutta se ei näytä kuitenkaan vaikuttavan katsojalukuihin.

En voi kuitenkaan väittää, että elokuvien uudelleenversiot olisivat poikkeuksetta aina huonoja. Jokunen timantti löytyy aina Hollywoodin loppuun puristetusta hiilikasasta. Tämän vuoden tammikuussa ilmestyi esimerkiksi mainio uudelleenfilmatisointi Pikku naisia -elokuvasta, jossa Louisa May Alcottin kirjoittama viehättävä tarina ilmestyy valkokankaalle viidettä kertaa. Ohjaaja Greta Gerwig onnistuu hienosti tuomaan raikkaan ja päivitetyn, mutta silti nostalgisesti lämpimän elämyksen takaisin elokuvasaleihin.

Mikäli haluat kuitenkin välttyä uusintaversioilta seuraavaan kerran leffaan mennessäsi, valitse vaikka Parasite, joka voitti tämän vuoden Oscar-gaalassa parhaan alkuperäiskirjoituksen Oscar-palkinnon. Tosin viimeisimpien huhujen mukaan siitäkin ollaan tekemässä HBO:lle amerikkalaistettua ja siloteltua televisiosarjaa, joten se siitä alkuperäisyydestä.

Justiina Lehtisaari
Kirjoittaja on 5. vuoden suomen kielen opiskelija ja toinen Leffaperunat-podcastin tekijöistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhteystiedot

Toimitus:
kieleke.toimitus@gmail.com
kieleke@lists.utu.fi

 

Päätoimittajat:
Hilda Hietanen | hilda.h.hietanen@utu.fi
Henrik Uhinki | hjuhin@utu.fi

Toimittajat:
Erika Löytynoja | erika.i.loytynoja@utu.fi
Vilma Ranta | verant@utu.fi
Elina Peltonen | elainp@utu.fi
Mariette Oksanen | masoks@utu.fi
Anniina Lautkankare | aslaut@utu.fi
Kristina Tuomi | paltuo@utu.fi
Veera Hotanen | vshota@utu.fi
Miska Törmänen | mktorm@utu.fi

Kielekkeen tekstaripalsta

Lähetä viestisi palstalle alla olevan linkin kautta.

https://forms.gle/fMGKYQPfHdk11xWV8