Verkko-Kieleke suomen kielen opiskelijoiden ainejärjestölehti0509129976
kieleke@lists.utu.fi

Somepresenssin kasvava merkitys

Sosiaalinen media on vakiinnuttanut asemansa yhtenä tärkeimmistä kanavista esimerkiksi markkinoinnille. Niin yrityksillä kuin yksityishenkilöilläkin on lähes rajattomat mahdollisuudet saada näkyvyyttä nopeasti leviävien julkaisujen ja vaikkapa kiinnostuksen kohteiden tai sijainnin perusteella tehtyjen suositusten ansiosta. Myös sinä voit brändätä itseäsi sosiaalisen median avulla. Itse asiassa jokaisen somekäyttäjän voisi ajatella markkinoivan tietyllä tavalla itseään, sillä omien seuraajien lisäksi yhä useampi työnantaja on kiinnostunut hakijoidensa ja alaistensa somepresensseistä.

Somepresenssistä puhuttaessa tarkoitetaan kuvaa, jonka henkilö antaa itsestään someprofiili(e)nsa kautta. Sosiaalisen median nousun myötä jokaisella sitä käyttävällä on siis ikään kuin oma henkilöbrändinsä, josta tehdään jo lyhyellä tarkastelulla monenlaisia päätelmiä. Ihmisten toisistaan saamat käsitykset muodostuvatkin sosiaalisessa mediassa voimakkaammin kuin aiemmin. Myös työnhakijoiden nimillä suoritetut Internet-haut ovat selvästi yleistymässä rekrytointiprosesseissa pelkän LinkedInin selailun sijaan. Siksi onkin syytä pohtia, mitä oma henkilökohtainen somepresenssi viestii muille. Parhaimmillaan huolella suunniteltu henkilöbrändi auttaa verkostoitumaan ja toimii jopa työllistymisen keinona. Esimerkiksi media- ja viestintäalalla hyvä somepresenssi voi olla valtava etu, sillä se kertoo työnantajille eräänlaisesta asiantuntijuudesta. Kuten alussa totesin, moni yritys markkinoi itseään sosiaalisessa mediassa. Näin ollen useimmissa niistä on tarvetta verkkoviestinnän osaajille ja sisällöntuottajille.

Ikävimmässä tapauksessa harkitsematon, sekava tai epämiellyttävä someprofiili voi jopa evätä työpaikan. Ajatellaan vaikkapa tilannetta, jossa lapsille ja nuorille esikuvana toimiva ammattikasvattaja, esimerkiksi opettaja, postaisi asiattomia kuvia tai poliittisesti epäkorrekteja mielipiteitään julkisesti sosiaaliseen mediaan. Jokaisella meistä on toki henkilökohtainen yksityiselämämme, mutta joillakin aloilla sen jakaminen avoimesti on haitallisempaa uran kannalta. Työnantajan lisäksi myös lapset ja nuoret sekä heidän huoltajansa saattaisivat nähdä julkaisut, mikä kenties herättäisi monissa vaikutelman epäammattimaisuudesta. Muita somepresenssin laatua heikentäviä seikkoja ovat muun muassa epämääräiset profiilikuvat, kielteissävytteiset kommentit keskusteluissa sekä liiallinen yksityiselämän jakaminen suurelle yleisölle. Näin fennistinä rohkenen väittää, että oikeinkirjoituksellakin on merkitystä myös somemaailmassa.

Vastuu ulospäin näkyvistä asioista on somekäyttäjällä itsellään. On jokaisen oma valinta, millaisena haluaa esiintyä profiileissaan. Pienillä päivityksillä presenssistään on kuitenkin melko vaivatonta saada asiallinen ja edustava. Kannustankin sinua käymään tarkistamassa somesi visuaalisen ja sisällöllisen puolen tämän luettuasi.

Tsemppiä syksyn koitoksiin!

Petra Helminen
Kirjoittaja on Kanta ry:n koulutuspoliittinen vastaava

One Response to Somepresenssin kasvava merkitys

  1. Paluuviite: Verkko-Kieleke » Fennistit monipuolisina kielen ammattilaisina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhteystiedot

Toimitus:
kieleke.toimitus@gmail.com
kieleke@lists.utu.fi

 

Päätoimittajat:
Hilda Hietanen | hilda.h.hietanen@utu.fi
Henrik Uhinki | hjuhin@utu.fi

Toimittajat:
Erika Löytynoja | erika.i.loytynoja@utu.fi
Vilma Ranta | verant@utu.fi
Elina Peltonen | elainp@utu.fi
Mariette Oksanen | masoks@utu.fi
Anniina Lautkankare | aslaut@utu.fi
Kristina Tuomi | paltuo@utu.fi
Veera Hotanen | vshota@utu.fi
Miska Törmänen | mktorm@utu.fi

Kielekkeen tekstaripalsta

Lähetä viestisi palstalle alla olevan linkin kautta.

https://forms.gle/fMGKYQPfHdk11xWV8