Helsinki on 1800-luvun alusta saakka ollut kaupunkikehityksen edelläkävijä Suomessa. 1980-luvulta alkaen väestökehitys on siirtynyt enemmän Helsingistä sen ympäryskuntiin kuten Espooseen ja Vantaalle. Pääkaupunkiseudun lisäksi viime vuosikymmenten suuria kasvukaupunkeja ovat olleet etenkin Tampere, Oulu ja Turku. Helsingin ollessa edelläkävijä Turku ja Tampere on mielletty toistensa kilpailijoiksi. Tampere on 2000-luvulla kehittänyt infrastruktuuriaan Turkua voimakkaammin, mutta 2010-luvulla Turussa on jälleen alettu kehittää kaupunkia toden teolla. Turussa on parhaillaan käynnissä, suunnitteluvaiheessa ja vastikään valmistuneena useita projekteja, joilla kaupunkia pyritään kehittämään kansallisesti ja kansainvälisesti kiinnostavammaksi.
Kakolan vanhan vankilan uudistaminen uusiin käyttötarkoituksiin ja asuinrakennusten rakentaminen alueelle on yksi Turun suurista hankkeista. Yhtenä hankkeen osana rakennettu funikulaari, otettiin käyttöön keväällä 2019. Linnankadulta ylös Kakolanmäelle nouseva rinnehissi helpottaa kulkua mäelle ja pois, mutta kovin onnistuneeksi hankkeeksi sitä ei silti voi kutsua. Vaikka funikulaari oli ajatuksen tasolla varmasti hieno ja tärkeä projekti, sen valmistumisen viivästyminen ja kustannusten moninkertaistuminen antavat syitä olla pettynyt. Etenkin kun otetaan huomioon se, ettei lopullinen tuote vastannut havainnekuvia juurikaan.
Turun kolme suurta kaupunkikehityksen kärkihanketta ovat keskustan kehitys, Linnakaupunki sekä Tiedepuisto. Linnakaupunki on karkeasti sanottuna satamalta Iso-Heikkilään kattava alue, johon on kaavoitettu uusia asuinrakennuksia. Keskustan kehityksen näkyvimpänä osana on ”Kuappatori”. Toriparkki ja uusi kauppatori, sekä torin laidalta purettu Hamburger Börs, jonka tilalle nousee uusi hotelli, antavat täysin uuden ilmeen keskustalle. Hanke laittoi kaupunkiliikenteen sekaisin, mutta turkulaiset adaptoituivat muuttuneisiin reitteihin ja aikatauluihin hyvin. Kokonaisuudessaan projekti on toistaiseksi näyttäytynyt hyvässä valossa, mutta tyytyväisyydestä lopputulokseen ei ole vielä takeita. Tiedepuisto on yliopistolta Kupittaalle ja Itäharjuun ulottuva alue, johon rakentuu korkean osaamisen ja teknologian työpaikkoja tarjoava kasvukeskus. Sen tarkoitus on lisätä Turun kansainvälistä kiinnostusta ja vetovoimaa.
Tuleviin suuriin hankkeisiin kuuluu myös Ratapiha projekti. Mobiilipelimiljonäärit Ilkka Paananen ja Mikko Kodisoja sekä joukko muita aloittivat hankkeen elämyskeskuksesta ratapihan alueelle. Tapahtumapainoitteinen elämyskeskus tavoittelee yli 5 miljoonaa vuosittaista kävijää. Sen rakennustyöt pyritään aloittamaan syksyllä 2021 ja sen on tarkoitus valmistua 2025.