Opettajan pedagogisista opinnoista kuulee kerrottavan kaikenlaista. Kauhutarinoita liikkuu kuin koulun terveydenhoitajasta ammoin, mutta mitä lukuvuoden 2014–2015 aikana Norssin ja Educariumin väliä tarponeet auskut eli opetusharjoittelijat tuumaavat? Kokosimme heidän terveisensä tuleville auskuille:
1. Mikä pedagogisissa opinnoissa on ollut yllättävintä?
2. Mikä on ollut parasta?
3. Millaisia terveisiä haluat lähettää tuleville auskuille?
Ilkka Posio (pääaine: suomen kieli)
1. Yllättävintä on ollut se, miten nopeasti harjoittelun aikana on kehittynyt opettajana. Myös alkushokki helpotti yllättävän nopeasti.
2. Kivointa on ollut ”auskuperheemme” ( eli toiset äidinkielen auskut) – uskomatonta, miten kiinteäksi ryhmä on muodostunut. Kaikki ovat läheisiä keskenään.
3. Pidä pää kylmänä ja muista hengittää. Aina voi kysyä apua! Pidä huolta kaverista, niin kaveri pitää huolta sinusta.
Petri Vieno (pääaine: yleinen kirjallisuustiede)
1. Ensin yllättää kaaos, sitten siitä selviäminen.
2. Parasta on ollut vapaa-ajan viettäminen auskuperheen kanssa. Opettamisesta saa myös itselleen paljon, varsinkin kun oppitunnin aihe osuu kohdalleen.
3. Ei kannata stressata liikoja, vuodesta selviää kyllä vähemmälläkin ahdistumisella. Käy lisäksi kaljalla!
Anu Suvanto & Laura Poso (pääaine: suomen kieli)
1. Porukan hyvä henki on yllättänyt – tällaiseen ei osannut varautua.
2. Parasta on ollut yhteisöllisyys – mahdollisuus pyytää muilta auskuilta apua ja käydä yhdessä asioita läpi. Myös omat oppitunnit ja oppilaat sekä ohjaajan antama palaute ovat olleet todella tärkeitä juttuja.
3. Anu: Muista avoin asenne: pedagogisista, ohjaajista ja oppilaista liikkuu huhuja, jotka eivät aina välttämättä pidä paikkaansa. Laura: Uskaltaudu pois mukavuusalueeltasi! Kokeile kaikkea uutta nyt kun niin on mahdollista tehdä turvallisessa ympäristössä.
Sami Mäkiviinikka (pääaine: nykysuomi, Vaasan yliopisto, valm. 2012)
1. Yllättävintä on ollut se, miten luontevasti on pystynyt astumaan opettajan rooliin ja suoriutumaan harjoittelusta.
2. Parasta on ollut päästä vielä kerran maistamaan opiskelijaelämää.
3. Harjoittelu ei ole puoliksikaan niin kamalaa kuin etukäteen usein annetaan ymmärtää. Se menee omalla painollaan.
Lyhyt pedagogiset–suomi-sanakirja
AO-LO-yhteistyö = aineenopettajaksi ja luokanopettajaksi opiskelevien yhteisiä opintoja
ausku = auskultantti, opetusharjoittelija
didaktikko = Educariumilla tapahtuvasta opetuksesta vastaava opettaja
koordinaattori = pääjehu, joka ohjaa mm. kaikkien oppiaineiden ravustajien työskentelyä
kouluharjoittelu = harjoittelua kerätään kussakin OH:ssa tietty määrä; kouluharjoittelutunteja voi kerryttää kaikella mahdollisella apuopettajana toimimisesta ja välituntivalvonnasta kirjaston kirjojen päällystämiseen
OH = opetusharjoittelujakso; lukuvuodessa on neljä jaksoa
ohjaaja = opettaja, jonka ryhmiä harjoittelija opettaa ja joka antaa palautetta tunneista; joka OH:ssa on oma ohjaaja, eli vuoden aikana kullakin harjoittelijalla on neljä ohjaajaa
ravustaja = rehtoria avustava opettaja; kullakin oppiaineella on omansa; eräänlainen yleinen harjoittelun vastuuhenkilö Norssilla
ryhmänohjaus = eri oppiaineilla on eri käytäntöjä, mutta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaine järjestää ahkerasti ryhmänohjauksia eli tietoiskuja erilaisista opettamisen osa-alueista
TVT = tieto- ja viestintäteknologia; suuressa suosiossa Norssissa