Ensimmäistä kertaa maata pitkin ulkomaille lähtevä pohtii usein monia kysymyksiä. Eräs päällimmäisistä kysymyksistä on, millainen reitti on järkevä. Tässä jutussa esittelen useampaan kertaan Euroopassa reilanneena kolme mielestäni hauskaa reittivaihtoehtoa.

Junalla matkailu kiinnostaa monia, mutta usein keskusteluissa nousee esille suunnittelun vaikeus. Lentolippujen ostaminen määränpäähän on tehty vuosien saatossa helpoksi: netistä liput voi ostaa parilla klikkauksella ja halvimman hinnan voi tarkastaa useilta hintavertailuun erikoistuneilta sivuilta. Junalla matkatessa ulkomailla tilanne on toinen, sillä halpoja hintoja pitää osata etsiä ja reitti määränpäähän pitää suunnitella itse.
Asia ei ole kuitenkaan näin yksioikoinen. Jos lentää kohteeseen, näkee usein vain yhden kaupungin tai seudun. Maata pitkin matkustaessa suuri osa viehätystä on matkan varrelle mahtuvat kaupungit ja kylät. Haasteena on löytää kiinnostavia reittejä, jotka johtaisivat määränpäähän hauskalla tavalla.
Vaihtelua matkaamiseen luo se, että Euroopan junayhteydet ovat jatkuvassa muutoksessa. Tämän jutun kirjoitushetkellä puhututtaa Pariisi–Berliini- ja Tukholma–Berliini-yöjunayhteyksien lakkauttaminen. Molempien yhteyksien katkeaminen johtuu valtioiden poukkoilevasta tukipolitiikasta raideyhteyksille. Toisaalta ensi vuoden aikana on aukeamassa kaksi suomalaisesta näkökulmasta kiinnostavaa yhteyttä Eurooppaan: Sveitsin kansallinen rautatieyhtiö aloittaa liikennöinnin yöjunalla Kööpenhaminasta Baseliin ja Ruotsissa yksityinen Snälltåget pyrkii laajentamaan yöjunansa Berliiniin liikennöintiaikoja. Viime vuonna paljon kiinnostusta herättänyt itävaltalaisen ÖBB:n moderni kapselihotellityyppinen yöjuna Hampurista Wieniin, joka saanee jatkoa.
Tässä jutussa esittelen kolme eri mittaista ja eri kohteisiin suuntautuvaa Interrail-matkaa. Osa reiteistä on minulle tuttuja, ja ne yhteydet, joita en itse ole käyttänyt, olen kertonut jutussa erikseen. Olen pyrkinyt seuraamaan tarkasti maata pitkin matkustavien käymiä keskusteluja jo useamman vuoden ajan, ja vinkkini olen koostanut eri matkailijoiden kokemuksista aloittelijan avuksi.
Kantalaisten matka ulkomaille alkaa luonnollisesti Turusta, joten tämän artikkelin vinkit on koostettu tätä ajatellen. Pohjoisesta lähtijän kannattaa tutustua Vaasasta tai pohjoisen kautta kulkeviin yhteyksiin Ruotsiin ja Helsingistä matkaan lähtevän varmistaa, olisiko reitti Baltian kautta nopea ja luonteva.
****
Interrail 1: Suomesta Skotlantiin, kesto noin kahdesta kolmeen viikkoa
Brittein saaret kiinnostavat monia, mutta onko sinne pakko matkustaa lentäen? Kyseessähän on saari. Asia ei ole näin! Jos maan suurkaupungit, kuten Lontoo, kiinnostavat sinua tai haluat löytää itsesi samoilemasta keskellä nummia, jatka lukemista.
Matkustuspäivä 1 – Matkan ensimmäinen ja helpoin päivä. Saavu illalla Turun satamaan, hyppää laivaan ja vietä mukava ilta ja yö Itämeren aalloilla. Vaihtoehtoisesti voit hyödyntää Interrail-lippuun kuuluvan alennuksen ja matkustaa päivälaivalla, mutta tällöin seuraava yö on vietettävä Tukholmassa. Päivälaivalta ehtii myös Tukholma–Malmö-yöjunaan, josta minulla ei ole kokemusta.
Matkustuspäivä 2 – Koska aikaa on vain rajattu määrä, tässä suunnitelmassa ei jäädä Tukholmaan lorvimaan. Vaihtoehtoja jatkaa matkaa on kolme: Laivalta voi lähteä nopeasti ja kiitää joko taksilla tai bussilla T-Centralenille ja kello 7.24:n junaan, jolloin Hampuriin ehtii jo alkuillasta. Helpoin vaihtoehto on matkustaa keväällä 2026 aloittavalla uudella suoralla Snälltågetin päiväjunalla, jolloin lähtö Tukholmasta on vasta 10.23 ja saapuminen Hampuriin kymmenen aikaan illalla. Mikäli haluat viettää aikaa Tukholmassa, Snälltågetin yöjuna lähtee Hampuria kohti viiden aikaan iltapäivällä; vielä ensi kesän ajan myös SJ:n Euronight. Kahdessa ensimmäisessä vaihtoehdossa matkustetaan Malmön kautta Kööpenhaminaan, jossa voi yöpyä tai jatkaa junalla Hampuriin. Yön voi viettää Tanskassa tai Saksassa missä tahansa reitin varrella.
Matkustuspäivä 3 – Ellei tässä vaiheessa matkaa halua pitää taukoa, kannattaa matkaa jatkaa eteenpäin kohti Kölniä. Junaliikenne Hampurista Kölniin on tiheää, ja jos matkustaa Saksan sisällä Interrail-lipulla, junaan ei tarvitse tehdä ennakkoon paikkavarausta. Reinin jokilaaksossa on lyhyiden välimatkojen päässä monia suuria kaupunkeja, ja ainakin omalla Interrail-haavelistallani on kierrellä aluetta muutaman päivän ajan. Aikaa Saksassa voi käyttää paljon tai vähän. Ei kuitenkaan ole mahdoton ajatus jatkaa Kölniin asti ja pidemmällekin joka päivä matkustaen.
Matkustuspäivä 4 – Kölnistä matka jatkuu nopealla saksalaisella ICE-junalla Brysseliin. Tämä matka ei kestä kauaa, ja aamulla Kölnistä lähtevälle jää mukavasti aikaa tutustua päivällä Brysselin nähtävyyksiin. Matkaa kohti Britanniaa voi jatkaa hyvinkin nopeasti, sillä sekä Köln–Brysseli- että Brysseli–Lontoo-junamatkat ovat kestoltaan vain kaksi tuntia. Nopea juna kulkee merenalaista tunnelia pitkin. Sillä matkustaessa pitää varata riittävästi aikaa asemalla, koska ennen matkaa on passien tarkastus ja matkatavaroiden läpivalaisu. Suunnitteluvaiheessa kannattaa ottaa huomioon, että sekä Brysseli että Lontoo ovat kalliita kaupunkeja. Majoitukset kannattaa molemmista varata siksi ajoissa.
Matkustuspäivä 5 – Matkamme määränpää on Skotlanti, ja sinne on kätevää matkustaa Lontoosta yöjunalla. Vaikka hytin hinta on melko kallis, kannattaa ottaa oma hytti, jos haluaa nukkua yön aikana. Yöjunia on joko pohjoiseen Aberdeeniin asti tai etelämmäs Glasgow’hun tai Edinburghiin. En ole matkustanut Skotlantiin asti yöjunalla, mutta omien kokemuksieni mukaan junaliikenne Britanniassa on toimivaa ja junat siistejä.
Matkustuspäivät 6 ja 7 – Skotlannissa vierähtänee mukavasti muutama päivä. Kauniita maisemia kaipaavalle sopii matka läpi läntisen ylämaan West Highland Linen kyydissä. Sen jälkeen on aika aloittaa paluumatka kohti Suomea. Kannattaa tutustua National Railin sivuilta löytyvään reittihakuun ja etsiä itselle sopiva reitti takaisin Lontooseen. Kielekkeen edellisestä numerosta voi lukea ihanasta Hay-on-Wyen-pikkukylästä, jossa vierailimme itse viime vuonna ja jossa pääsee hyvin käymään paluumatkalla kohti Lontoota matkustamalla sinne Birminghamista. Mutkien kautta tai ilman pitää kuitenkin suunnata Lontooseen, koska kätevimmät yhteydet Suomeen kulkevat kaikki Lontoon kautta.
Matkustuspäivä 8 – Lontoosta on kaksi tapaa matkustaa pois: joko lautalla Hoek-van-Hollandiin tai Eurostar-junalla Brysseliin, Amsterdamiin, Lilleen tai Pariisiin. Suorin reitti kulkee Amsterdamin kautta, mutta seuraava etappi kannattaa valita oman kiinnostuksen mukaan. Kuvaan seuraavaksi paluuvaihtoehdot Pariisin ja Amsterdamin kautta. Oletuksena tässä suunnitelmassa on, että Britanniasta lähdön jälkeen seuraava yö vietetään jommassakummassa näistä kaupungeista tai niiden lähellä.

Matkustuspäivä 9 – Amsterdam: Hollanti on mukava maa reilaajalle, koska välimatkat ovat lyhyitä ja juniin ei tarvitse tehdä paikkavarauksia. Siellä voi viihtyä siis muutaman päivän kierrellen eri kaupunkeja. Paluumatka kohti Suomea lähtee suuntaamalla kohti Osnabrückiä Saksassa, josta matkustetaan saman tien Hampuriin. Matkaa Hampurista voi jatkaa yöjunalla jo samana reilipäivänä, jolloin tämän Interrail-matkan saa paketoitua helposti tehtäväksi 10 päivän Interrail-passilla.
Pariisi: Pariisissa kannattaa viettää muutama päivä, mutta sieltä voi myös jatkaa matkaa nopeasti. Suosittelen välietapiksi EU:n toista pääkaupunkia Strasbourgia, jolla on mielenkiintoinen historia ja hieno vanhakaupunki. Pariisista Strasbourgiin kulkee salamannopea TGV-juna, jonka kyydissä matka taittuu 300 kilometrin tuntinopeutta alle kahdessa tunnissa.
Matkustuspäivä 10 – Amsterdam: Snälltågetin yöjuna saapuu Tukholmaan yhden-kahden aikaan iltapäivällä, ja aikaa jää vielä muutama tunti, ennen kuin on aika kiiruhtaa laivaan. SJ:n yöjuna on jonkin verran aiemmin perillä. Paluumatkalla yöjuna on erinomainen vaihtoehto, koska Tukholmassa ei tarvitse viettää kovin paljoa aikaa. Jos yöjuna on varattu täyteen, voin suositella lämpimästi matkustamista Hampurista Göteborgin kautta Tukholmaan ja viettämään yön tai pari Göteborgissa.
Matkustuspäivä 11 – Pariisi: Strasbourgista pääsee Saksan puolelle Offenburgiin lähijunalla, josta voi jatkaa Hampuriin ICE-junalla. Toisaalta matkaan voi liittää piipahduksen Berliinissä, johon kulkee Strasbourgista suora junayhteys. Hampurista tai Berliinistä kätevimmin pääsee takaisin Suomeen yöjunalla, kuten olen kuvannut Amsterdam-vaihtoehdon matkapäivässä 10.
Muistettavaa tälle matkalle:
- Iso-Britanniaan päästäkseen pitää ostaa ennakkoon ETA-matkustuslupa. Pitää myös varata aikaa Eurostar-junaan mennessä ja sieltä pois tullessa.
- Saksassa junat ovat usein myöhässä, mutta muuten tämän reitin maat ovat aloittelijaystävällisiä ja luotettavia Interrail-kohteita.
- Ho(s)tellit tai muut majoitukset kannattaa varata isommista kaupungeista hyvissä ajoin ennakkoon.
Interrail 2: Itämeren ympäri noin viikossa
Kiinnostaako maata pitkin matkustaminen, mutta aikaa lomailuun ei ole käyttää rajattomasti? Onneksi melko kauas pääsee myös nopeasti. Tässä matkasuunnitelmassa käytetään junien lisäksi busseja.
Matkapäivä 1 – Matkusta Helsinkiin ja osta liput Tallinnan laivaan. Jos et halua jäädä Tallinnaan yöksi, lähde Turusta Flixbusilla ja matkusta sillä Riikaan asti. Laivalippu kuuluu bussilipun hintaan. Toinen vaihtoehto on viettää yö Tallinnassa ja jatkaa aamulla matkaa kohti Riikaa junalla. Tallinnasta Riikaan matkustettaessa on vaihdettava junaa Valgassa ja matka kestää noin kuusi tuntia. Minulla ei ole näistä yhteyksistä kokemuksia, mutta bussilla pääsee kuulemma Riikaan jouhevasti.
Matkapäivä 2 – Riiasta matka jatkuu kohti Puolaa. Kaksitoistatuntinen yöbussi on nopein ja kätevin tapa kulkea tämä väli. Tästäkään matkasta minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta mitä olen kuullut, bussien pitäisi olla kohtuullisen mukavia. Tähän juttuun kannattaa kirjoittaa kommentteja, jos olet matkustanut Baltiassa bussilla.
Matkapäivä 3 – Viimeistään Varsovassa kannattaa levähtää päivän tai parin ajan. Kun matkaa haluaa jälleen jatkaa, kannattaa se tehdä nopealla, noin viisi ja puoli tuntia kestävällä Eurocity-junalla, joka kulkee neljä kertaa päivässä. Budjettitietoinen matkailija muistaa hyödyntää Berliinissä S-Bahn-junia niinä päivinä, joille on muutenkin käyttänyt Interrail-matkapäivän, koska Berliinin lähijunat kuuluvat Interrail-passin hintaan.
Matkapäivä 4 – Berliinistä kohti Suomea aikaa säästävä matkailija valitsee SJ:n tai Snälltågetin yöjunan, jolla matkustamista on kuvattu tarkemmin suunnitelmassa 1. Toinen vaihtoehto on matkustaa takaisin Suomeen Travemündestä Finnlinesin autolautalla. Jälkimmäistä vaihtoehtoa en ole kokeillut, sillä se on yleensä merkittävästi yöjunaa ja ruotsinlaivaa kalliimpi ja koska matka kestää 32 tuntia. Finnlines myy ateriapaketteja, koska käytännössä ainoa mahdollisuus syödä on laivan ravintolassa. Toisaalta olen kuullut matkaa kuvattavan rentouttavaksi, ja se kuuluu omiin matkahaaveisiini.
Interrail 3: Ympäri Välimeren rannikkoa kuukaudessa
Matkustuspäivä 1 – Budjettitietoisen reilaajan kannattaa aloittaa tämä matka Fölin bussin 6 kyydissä ja matkustaa Naantaliin. Finnlinesin uusilla laivoilla matka Naantalista Kapellskäriin on halvempi kuin Silja tai Viking Linen kyydissä Tukholmaan. Vaihtoehto sopii säästöjä etsivälle, mutta perille pääsee kyllä paremmin maksamalla hieman enemmän ja menemällä suoraan Tukholmaan.
Matkustuspäivä 2 – Kapellskärin satamasta on melko pitkä matka Tukholman keskustaan, ja T-Centralenille pääsee noin tunnin kestävällä paikallisbussimatkalla. Rauhallinen aamupäivä sujuu Tukholmaa kierrellen ja matka jatkuu alkuiltapäivästä kohti Kööpenhaminaa. Vikkelä kallistuvakorinen X2000-juna on Kööpenhaminassa jo alkuillasta. Majoitus kannattaa varata ajoissa, koska Kööpenhamina on kallis kaupunki.
Matkustuspäivä 3 – Tanskassa voi viettää muutaman mukavan päivän tai matkaa voi vaihtoehtoisesti jatkaa nopeaan tahtiin kohti etelää. Välietapiksi sopii hyvin esimerkiksi Frankfurt tai Kassel, miksei Hampurikin. Tanskasta Saksaan kulkevaan junaan pitää muistaa ostaa paikkavaraus etukäteen, mutta Saksan sisällä junissa ei niitä välttämättä tarvitse.

Matkustuspäivä 4 – Frankfurtista Pariisiin kulkee nopea ICE-juna, johon paikkalipun saa melko halvalla. Pariisi on hyvä kiintopiste kohti etelää suuntautuvilla matkoilla: Ranskassa on laaja pohjois-eteläsuuntainen yöjunaverkosto, jota on tarkoitus laajentaa entisestään tulevina vuosina. Myös nopeilla päiväjunilla pääsee helposti kohti etelää.
Matkustuspäivä 5 – Kohti Välimerta pääsee Pariisista kolmella yöjunalla: Itäisin kulkee rannikkoa pitkin Perpignaniin, josta Espanjan puolelle pääsee paikallisjunalla. Pyreneiden halki kulkee yöjuna Latour-de-Caroliin, jota itse olen käyttänyt ja jota voin upeiden maisemien takia suositella. Läntisin vaihtoehto on mennä Hendayeen yöjunalla Atlantin rannikkoa pitkin, jolloin päiväjunalla voi jatkaa Pohjois-Espanjan rannikolle tai Madridiin. Etukäteen pitää ottaa selvää, miten paikallisjunan lippu ostetaan. Latour-de-Carolin vaihtoehdossa paikallisjunalla voi matkustaa Interrail-lipun turvin.
Matkustuspäivät 6 ja 7 – En tässä jutussa anna kovin tarkkoja ohjeita Espanjassa matkustamiseen junalla, koska massaturismin takia matkailu kaikissa Espanjan osissa ei ole eettistä. Ennen matkaa kannattaa ottaa selvää eettisistä kysymyksistä ja välttää sellaisia kaupunkeja ja alueita, joihin kohdistuu liiallista turismia. Vastuullinen matkailija tukee paikallisia yrityksiä ja pyrkii minimoimaan matkallaan päästöjä ja vedenkulutusta. Espanjassa on hyvälaatuinen junaverkko: nopeat AVE-luotijunat kulkevat suurista kaupungeista toisiin, ja paikallisjunissa voi matkustaa pelkällä Interrail-lipulla. Paikallisliikenteen liput eivät ole kalliita paikan päältäkään ostettuina.
Matkustuspäivä 8 – Barcelonasta matka jatkuu Välimeren rannikkoa pitkin Marseillehin. Välimeren rannikon junayhteyksistä minulla ei ole tietoa itselläni, mutta sekä Ranskan että Italian junat ovat luotettavia. Espanjalaisen Renfen AVE-juniin voi nykyisin tehdä pakollisia paikkavarauksia ennakkoon netissä, samoin kuin ranskalaisen SNCF:n juniinkin. Marseillessa voi viettää jonkin aikaa tai matkustaa lähiseudulla paikallisjunilla.
Matkustuspäivät 9–12 – Marseillesta pääsee helposti Genovaan, jossa voi viettää yön tai pari. Rannikkoa pitkin pääsee nopeasti ja helposti La Speziaan, jossa voi kiertää Cinque Terren kyliä junalla. Lopulta rannikkoa pitkin voi matkustaa Pisan kautta Roomaan, joka on junayhteyksiensä kannalta kätevä kohde.
Matkustuspäivä 13 – Roomasta pääsee uudella ÖBB:n Nightjet-yöjunalla Wieniin, ja junassa voi majoittua halpaan hintaan modernissa makuukapselissa. Omassa lukittavassa tilassa on tilaa vain sängylle, ja matkatavaroita säilytetään joko sängyn alla laatikossa tai sen vieressä olevissa kaapeissa. En ole itse vielä päässyt kokeilemaan, mutta näistä puhutaan tällä hetkellä erittäin paljon.
Matkustuspäivät 14 ja 15 – Wienissä kannattaa viettää aikaa, samoin sen lähellä sijaitsevissa muissa kiinnostavissa kaupungeissa. Paluumatkalle Suomeen voi lähteä joko suuntaamalla Berliiniin tai Prahaan, josta kulkee uusi yöjunayhteys Kööpenhaminaan vuoden 2026 toukokuusta alkaen. Prahaan pääsee neljä tuntia kestävällä päiväjunalla, joka kulkee useita kertoja päivässä. Siellä pari päivää vietettyään voi jatkaa matkaa yöjunalla.
Matkustuspäivä 16 – Aikainen aamuherätys Kööpenhaminassa mahdollistaa ehtimisen iltalaivaan Tukholmassa. Toisaalta Kööpenhaminasta on helppo jatkaa junalla johonkin Etelä- tai Keski-Ruotsin kaupungeista. Esimerkiksi rannikkoa pitkin kulkeva paikallisjuna Göteborgiin on mukava vaihtoehto, ja jos aikaa ja rahaa on edelleen, Göteborgista voi koukata Osloon käymään.
Matkustuspäivä 17 – Paluumatka tehdään joko Tukholman tai Kapellskärin kautta laivalla. Viking Linen laivalla matkustaville suosittelen Hermans-buffetravintolaa aivan terminaalin vieressä herkullisen vegaaniruoan ja upeiden maisemien takia.
Ville Väisänen
Kirjoittaja on Kannan puheenjohtaja ja innokas junamatkailija.