Pari vuotta sitten olimme suunnittelemassa ensimmäistä Interrail-matkaamme kumppanini kanssa. Sen jälkeen olemme matkustaneet maata pitkin ulkomaille jo kolme kertaa, ja nyt jaan parhaat vinkkini matkustamiseen junalla.
- Ennakoi ja suunnittele.
Vaikka moni haluaa lähteä reilaamaan ilman tarkkoja suunnitelmia ja tiukkaa aikataulua, pidän suunnitelmien tekemistä mukavana puuhana ja matkakuumeen nostattajana. Jos matkaa suunnittelee etukäteen, voi reissussa keskittyä rentoutumaan ja tutustumaan uusiin kaupunkeihin ja maihin sen sijaan, että joutuisi suunnittelemaan junayhteyksiä ja yöpaikkoja.
Maata pitkin matkailevien keskuudessa pohditaan usein, kannattaako ostaa Interrail-passi vai yksittäisiä matkalippuja. Olen vertaillut näiden kahden vaihtoehdon hintoja kaikilla matkoillamme, ja lopulta Interrail-passi on tullut aina halvemmaksi. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että näin ei aina ole. Käsittääkseni esimerkiksi Itä-Euroopassa junalippujen hinnat ovat hyvin edullisia, ja Interrail-passin käyttäminen tulee yksittäisiä lippuja kalliimmaksi.
Kannattaa ostaa reililippu hyvissä ajoin alennuksesta. Tavallisesti marraskuussa ja loppukeväästä VR ja Interrail myyvät lippuja parinkymmenen prosentin alennuksella. Isossa osassa maita junamatkailu onnistuu pelkällä passilla, ja vielä useammassa maassa ilman erillisiä paikkavarauksia saa matkustaa paikallisjunissa.
Jos käyttää matkan aikana yöjunia tai aikoo matkustaa pohjoismaissa tai Länsi-Euroopassa, pitää muistaa ostaa paikkavaraukset. Ne voivat olla kalliita, ja niiden hinnat kannattaa huomioida reittiä suunnitellessa. Kannattaa myös muistaa, että osa paikkavarauksista on hinnoiteltu dynaamisesti, joten ne kannattaa ostaa muutama viikko tai kuukausi ennen matkaa. Hyviä paikkoja ostaa paikkavarauksia ovat Interrailin oma sivu, RailEurope ja Deutsche Bahn.
- Hyödynnä muiden kartuttamaa tietoa.
En voi korostaa tarpeeksi sitä, kuinka tärkeää meidän matkojemme onnistumisen kannalta on ollut lukea ja ottaa opiksi muiden kokemuksista. Omassa suunnittelussani tärkein apuväline on mahtava seat61.com-sivusto, jolle on koottu tietoa junayhteyksistä ympäri Eurooppaa. Sivuston avulla on todella helppoa suunnitella yhteyksiä kaupungista kaupunkiin.
Myös Railplanner-sovellus on hyvä apuväline suunnitteluun, mutta kannattaa muistaa, että osa olemassa olevista junayhteyksistä puuttuu kokonaan sovelluksesta tai näkyy siellä väärin. Siksi käytän itse aikataulujen tutkimiseen tavallisesti Saksan bahn.de-sivua tai muiden kansallisten rautatieyhtiöiden sivuja. Bahn.de ei rajoitu vain Saksan sisäisiin junayhteyksiin, vaan se on mainio apuväline myös muiden maiden rautatieverkostojen tutkimiseen.
Facebookin Maata pitkin matkailevat -ryhmä on erinomainen tietopankki. Minut yllätti myös se, kuinka paljon apua Google Mapsista on ollut erilaisten siirtymien suunnitteluun. Chronotrains.com näyttää matka-aikoja valitusta kaupungista muihin kaupunkeihin. Lisäksi harvinaisempien matkakohteiden ollessa kyseessä kannattaa tutustua matkaoppaisiin ja paikkakuntien omiin turismisivuihin.
- Varaa riittävästi aikaa matkoihin.
Moni ei osaa ottaa huomioon riittävän pitkiä vaihtoaikoja, ja toisaalta varmasti vähintään yhtä moni pelkää turhan paljon junan myöhästymistä. Varautuminen myöhästymisiin ja suunnitelmien muuttumiseen on tärkeää, mutta sen ei kannata antaa estää itseä matkailemasta junilla.
Hyvä nyrkkisääntö, jota olen käyttänyt, on varata vaihtoon vähintään tunti aikaa. On yleensä mukavaa jaloitella ja käydä syömässä, mutta toisaalta tunnissa ei vielä ehdi tylsistyä pahasti. Nopeammatkin vaihdot ovat varteenotettava vaihtoehto, jos myöhästyminen seuraavasta junasta ei ole katastrofi.
Saksan rautatiet ovat pahamaineisia myöhästymisten suhteen. Meidän matkojamme myöhästymiset Saksassa eivät ole koskaan pilanneet, mutta osittain se on hyvän varautumisen ansiota. Deutsche Bahn ei vaadi interreilaajilta paikkavarausten tekemistä maan sisäisissä yhteyksissä, joten junan ollessa myöhässä voi hypätä seuraavaan junaan. Rajat ylittävissä junissa paikkavaraukset ovat pakollisia ja junat voivat mennä täyteen, joten olemme aina suunnitelleet yhteydet Saksasta pois siten, että junaa ei tarvitsisi vaihtaa.
On myös järkevää tarkistaa ennen matkaa tärkeimpien yhteyksien osalta, onko hätätilanteessa mahdollista käyttää bussia. Flixbusin verkosto Euroopassa on kattava, ja matkabudjettiin kannattaa varata ylimääräinen satanen siltä varalta, että esimerkiksi junalakko estäisi matkanteon. Me meinasimme kesällä jäädä Hollantiin jumiin lakon takia, ja jouduimme suunnittelemaan bussilla matkustamista. Onneksi lakko kuitenkin peruuntui.
- Mene rohkeasti myös tuntemattomampiin kohteisiin.
Manner-Euroopassa on hyvä ja laaja junaverkko, ja sitä kannattaa hyödyntää. Suurkaupunkien sijaan kannattaa välillä valita pieniä ja tuntemattomia kohteita. Näiden löytämisessä erilaiset blogit, Youtube ja Tiktok ovat olleet erinomaisia.
Suurkaupunkien kalliiden majoitusten sijaan suosittelen budjettimatkailijaa harkitsemaan yöpymistä läheisissä pikkukaupungeissa, joissa majoitusten hinta on usein merkittävästi halvempi. Kohteita löytää monesti junareittien varrelta katsomalla asemia, joilla juna pysähtyy ennen omaa kohdetta.
Omilla matkoillamme minun lempikohteeni ovat usein olleet juuri tällaisia reittien varrella sijainneita pienempiä kaupunkeja, joihin olemme päätyneet halvempien hintojen perässä. Eettinen matkailija huomioi myös massaturismiin liittyviä ongelmia.
- Ota rennosti ja pidä hauskaa!
Vaikka olen puhunut tässä jutussa paljon suunnittelun ja ennakoinnin tärkeydestä, jonka osa voi kokea raskaaksi, on matkailussa rentoutuminen ja hauskanpito tärkeintä. Minua motivoi suunnittelemaan se, että hyvin suunnitellulla matkalla aikaa kohteessa ei tarvitse käyttää majapaikkojen etsimiseen tai reitin suunnitteluun.
Tässä jutussa olen esittänyt vain yhden tavan suunnitella ja käydä matkalla maata pitkin. Haluan kuitenkin vielä lopuksi korostaa, että jokaisella on oma tyyli matkustaa, enkä itse pidä mitään tapaa oikeana tai vääränä. Joku tykkää pakata mukaan vain välttämättömät pienessä repussa, toinen ottaa rinkan, itse suosin pyörillä vedettävää matkalaukkua. Jotkut nukkuvat hostellien makuusaleissa, me olemme suosineet halpoja hotelleja ja hostellien huoneita. Aiemmin mainitussa Maata pitkin matkailevat -ryhmässä käydään välillä tiukkojakin keskusteluja siitä, mikä on oikea tapa matkustaa. Vinkeistä ja mielipiteistä ei saa lannistua, vaan kannattaa tehdä niin, kuin itse näkee parhaaksi.
Maata pitkin matkaillessa voi nähdä maailmaa ilman, että se tuottaa suuria päästöjä. Matkailun päästöjen vähentämiseen tehokkain keino on välttää lentämistä. Laivamatka kannattaa valita Turusta Tukholmaan uudella laivalla ja maksaa ylimääräinen uusiutuvan polttoaineen lisämaksu, jos haluaa entisestään vähentää päästöjä mennessä ja tullessa. Myös kohdevalintoihin kannattaa kiinnittää huomiota ja välttää paikkoja, jotka kärsivät massaturismista tai vesipulasta.
Harva haluaa tieten tahtoen tehdä ympäristöä saastuttavia valintoja. Silti moni karttaa matkailua maata pitkin, koska se mielletään usein vaikeaksi ja raskaaksi tavaksi matkustaa. Hankalia hetkiä riittää kuitenkin varmasti jokaisella matkalla. Uuden tavan opettelu vaatii myös jonkin verran kokeilemista ja myös epäonnistumisia. Meidän matkamme maata pitkin ovat olleet kerta kerralta parempia, kun olemme oppineet ennakoimaan ongelmia. Jokainen matka on omanlaisensa, ja uskon, että jokaisella reissulla on enemmän hyviä kuin huonoja hetkiä.
Kannattaa rohkeasti lähteä reissuun katsomaan paikkoja, jotka itseä kiinnostavat!
Kysymyksiä ja vastauksia:
Miten itse lähtisit Suomesta Keski-Eurooppaan?
Lähde Turusta, matkusta yölaivalla Tukholmaan ja vietä päivä siellä. Matkusta yöjunalla Hampuriin tai Berliiniin ja sieltä päiväjunalla eteenpäin joko Etelä-Saksaan, Benelux-maihin tai Tšekkiin. Matkaa voi jatkaa helposti yöjunalla Münchenistä tai viettää enemmän aikaa Saksassa ja jatkaa matkaa päiväjunalla muualle. Toinen vaihtoehto on matkustaa bussilla halki Baltian, mutta junassa matkustaminen on minusta mukavampaa.
Mitä kannattaa huomioida yöjunalla matkustaessa?
Älä varaa pelkkää istumapaikkaa, ellei sinulla ole muuta vaihtoehtoa. Vaikka niiden hinnat ovat houkuttelevan halpoja, en itse muutaman huonosti nukutun yön kokemuksella haluaisi viettää istuen junassa enää yhtään yötä. Jaettua hyttiä lepovaunussa ei sen sijaan kannata karsastaa. Jos sinulla on rahaa, kannattaa ostaa oma hytti. Muista ottaa matkalaturi puhelimelle, kirja tai muuta ajanvietettä, joka toimii ilman nettiä, ja eväitä mukaan.
Miten varaan paikkaliput?
Länsi-Euroopassa ja Saksassa rajat ylittäviin juniin sekä Skandinaviassa vaaditaan Interrail-passin lisäksi paikkalippuja. Ne voivat joskus olla kalliita (esimerkiksi Iso-Britannian Eurostar-paikkalippu maksaa 60€ per nenä), mutta osassa maita ne ovat myös halpoja (Saksassa paikkalippu maksaa noin viisi euroa ja lisää matkustusmukavuutta huomattavasti). Liput kannattaa varata ajoissa, koska osassa yhteyksiä niitä on vain vähän reilaajille ja koska osa rautatieyhtiöistä käyttää dynaamista hinnoittelua. Itse suosin DB:n, RailEuropen ja kansallisten rautatieyhtiöiden sivuja paikkalippujen ostamiseen. Niitä käyttämällä voi säästää rahaa ja saa usein enemmän valinnanvaraa paikan suhteen.
Miten kannattaa pakata?
Reilille pakkaaminen herättää monesti tunteita suuntaan jos toiseenkin. Itse pakkaan sen mitä ajattelen tarvitsevani pyörillä vedettävään matkalaukkuun. Lisäksi minulla on aina mukana myös reppu ja pieni olkalaukku tärkeille tavaroille. Jos viipyy samassa kaupungissa melko pitkään, tämä on toimiva ratkaisu. Tavarat passia, rahoja ja tärkeitä lääkkeitä lukuun ottamatta voi jättää yleensä aseman matkatavarasäilytykseen, jos haluaa päästä niistä hetkeksi eroon.
Onko jotain erityistä, mitä kannattaa pakata mukaan?
Pakkaan aina nenäliinoja ja särkylääkettä mukaan. Aika usein käy niin, että flunssa yllättää kesken reissun. Silloin on kivempi, kun ei tarvitse mennä apteekkiin. Kannattaa myös ottaa mukaan jotain kivaa tekemistä, mikä ei vaadi nettiä, koska junissa netti toimii usein huonosti, jos ollenkaan.
Mikä on pahinta, mitä voi sattua?
Kaikenlaista kamalaa voi aina sattua, jos matkustaa ja muutenkin. Reilatessa moni pelkää myöhästymisiä, eikä aivan turhaan. On ikävää jäädä yöksi tuntemattomalle juna-asemalle. Kannattaa varata hyvin aikaa vaihtoihin ja mahdollisuuksien mukaan varata majapaikat niin, että ne voi perua viime tingassa. Näin sekä ehkäiset ongelmia, että pääset todennäköisesti nukkumaan hostelliin ilman, että menetät turhaan rahaa.
Apua, paikkavaraus tai Interrail-passi lakkasi toimimasta!
Nettiongelmat ovat yleisiä, ja kannattaa varautua siihen, että aina Interrail-sovellus ei toimi. Tämä on yleensä pieni ongelma, sillä konduktöörit suhtautuvat ongelmiin ymmärtäväisesti. Paikkavaraukset voi ja kannattaa aina varmuuden vuoksi tulostaa.
Mihin haluaisit itse matkustaa seuraavaksi?
Haluaisin itse käydä seuraavaksi Espanjassa turistikauden ulkopuolella ja tutustua kaupunkeihin ja kyliin, joissa ei käy paljoa turisteja. Saa nähdä, milloin tähän on aikaa ja mahdollisuus.
Ville Väisänen
Kirjoittaja on innokas junamatkailija, joka on ollut kumppaninsa kanssa Euroopassa reilaamassa jo kolme kertaa. Kannattaa lukea myös juttu Iso-Britanniaan tekemästämme matkasta.