Lauantaina 20 helmikuuta järjestetyssä UMK:n finaalissa ei varmasti ollut yhtään yllättynyttä katsomossa, kun Blind Channel julistettiin voittajaksi. Bändi itsekin taisi olettaa voittoa, sillä vannoutuneena viisufanina piirejä etukäteen seuratessa huomasin, että heistä kohistiin kaikista eniten. Heillä oli jopa valmiina C´mon tiikeri -tekstillä varustetut lippikset, joita tuskin oltiin varattu vain palkinnoksi itselle UMK-kilpailuun osallistumisesta.
Blind Channel siis sai lopulta 551 pistettä, kun toiseksi tullut Teflon Brothers, jonka kappaleessa oli feattaamassa Pandora, sai 180 pistettä. Oli selvää, että voittaja löytyy näistä kahdesta, mutta silti pisteiden välinen ero yllätti. Muissa artisteissa kiinnosti lähinnä se, mikä heidän keskinäinen järjestyksensä on. Kärkikolmikossa oli myös Ilta, joka sai 149 pistettä. Kansainvälisten viisufanien perusteella, mitä heidän mielipiteitään etukäteen katsoin esimerkiksi Youtubesta, ei kolmen kärjessä ollut mitään yllättävää edes järjestyksen suhteen.
Tällä kertaa raadin äänillä oli vain 25% prosentin painoarvo, kun aikaisemmin se on ollut 50%, niin kuin Euroviisuissa muutenkin. Raadin äänet ovat usein aiheuttaneet äänestäjissä kiukkua siinä, että esimerkiksi viime vuonna Aksel Kankaanranta voitti nimenomaan raadin äänien ansioista, vaikka Erika Vikman sai enemmän yleisöääniä. Silloin heräsi keskustelua siitä, että menikö viisuihin, joita ei lopulta järjestetty, väärä artisti. Jopa kansainväliset fanit olivat pettyneitä.
On mahdoton sanoa, miten pisteet olisivat menneet, jos tänä vuonnakin olisi käytetty samaa kaavaa pisteiden annossa. Täytyy kuitenkin myöntää, että etukäteen hieman pelkäsin, jos käykin niin, että kappale, jolla on parhaimmat menestymismahdollisuudet ei tulekaan valituksi. Eihän sitä tietenkään etukäteen voi tietää, miten Blind Channel tulee Euroviisuissa menestymään, mutta Suomella on paras menestys tullut nimenomaan rock-musiikilla. Kuten hyvin tiedetään, Lordi voitti kisat aikanaan ja Softengine tuli sijalle 11 vuonna 2014.
Itse show oli kuitenkin viihdyttävä siitä huolimatta, että tietynlainen tyhjyys välittyi myös katsojalle, kun yleisöä ei ollut paikan päällä ollenkaan. Siitäkin huolimatta, että napista painamalla saaduista yleisön huudoista yritettiin luoda kotona istuville katsojille kuva, kuin paikalla olisi isokin joukko ihmisiä. Ymmärrettävä ratkaisu, koska kyseisessä kilpailussa faneilla on iso osa, mutta huudot olivat mielestäni välillä vähän koomisia. Esiintyjistä kuitenkin huomasi kaikista, että he jättivät lavalle kaiken, mitä heillä oli annettavaa.
Kuitenkaan en keksi yhtään mitään parannusehdotusta Ylelle käytännön asioista, joten jään vain innolla odottamaan toukokuuta ja Rotterdamissa järjestettävää showta. Kerrankin etukäteen jopa jännittää, miten Suomi tulee sijoittumaan, koska kerrankin finaalissa menestyminen olisi realistisesti mahdollista.