Verkko-Kieleke suomen kielen opiskelijoiden lehti0509129976
kieleke@lists.utu.fi

Verkko-Kieleke
Facebookin käyttökatkos unohtui nopeasti – millaista valtaa sosiaalisella medialla on ihmisiin?

Yhteisöpalvelu Facebook aiheutti lokakuun alussa hetkellistä hämmennystä, kun palvelussa ja sen tytäryhtiöissä sattui yli kuusituntinen käyttökatkos. Vain muutaman tunnin hiljaisuus oli huutava osoitus sosiaalisen median hallitseman elämäntavan haavoittuvuudesta. Facebookin palvelinten hetkellinen kaatuminen ei tuonut mukanaan isoja ongelmia, mutta näytti, miten moni arkipäiväinen asia on riippuvainen kyseisestä yhtiöstä. Maailma on antanut suuren vallan mediakonserneille, jota ei aina huomaa ennen kuin jotain menee pieleen. Erityisen mielenkiintoista on se, että tarkasteltaessa asiaa vain kuukausi tapahtuneesta asia on jo miltei tyystin unohtunut. Tapaus ei siis ole herättänyt huolta ihmismassoissa.

Kuitenkin Facebookin kaltaisten yhtiöiden käsissä on valta, jota he voisivat käyttää hyödykseen vaarallisinkin tavoin. Etenkin Facebookin omistama WhatsApp on monille jopa tärkein päivittäisen kommunikoinnin väline. WhatsApp on niin henkilökohtaisessa kuin työpaikkojenkin viestinnässä käytössä oleva sovellus, jonka tärkeys tuli korostetusti esiin Facebookin palvelinvaikeuksien yhteydessä. Facebook-kirjautuminen on soluttautunut vaihtoehdoksi lähes kaikkiin arkisiin sovelluksiin, mikä palvelinten kaatuessa aiheutti hankaluuksia myös muissa kuin Facebookin omistamissa sovelluksissa.

Voisiko Facebook johtohenkilöineen käyttää valtaansa väärin? Ehkä voisivatkin, mutta se ei olisi järkevää, sillä heidänkin toimintaansa ohjaa se valtiaista suurin, raha. Facebook on taloudellista voittoa tavoitteleva yhtiö ja kaikesta päätellen raha ohjaa heidän toimintaansa, ei pyrkimys käyttää valtaa. Facebook ei ole missään vaiheessa osoittanut erityistä halua käyttää valtaansa muuhun kuin bisneksensä kasvattamiseen. Niin kauan kuin Facebookin toimintaperiaatteen mukainen toiminta tuottaa rahaa yhtiölle, Facebook myös toimii sen mukaisesti. Olisi suunnaton taloudellinen riski väärinkäyttää asemaansa Facebookin toimialalla, jossa brändillä on niin suuri merkitys. Sosiaalinen media on tehnyt maailmasta mielikuvabisnestä, jossa yhtiöiden imago on aina vain tärkeämpi. Tämän sosiaalisen median edelläkävijöihin kuuluva Facebook varmasti ymmärtää.

Joonas Sillanpää

Kirjoittaja on Kielekkeen toimittaja ja kolmannen vuoden suomen kielen opiskelija 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Toimitus

Toimitus:
kieleke[at]lists.utu.fi

Kielekkeen toimitus:
Joonas Sillanpää | joonas.k.sillanpaa[at]utu.fi
Sara Ijäs | sara.u.ijas[at]utu.fi
Ilkka Olkku | ilkka.j.olkku[at]utu.fi
Hilda Hietanen | hhhiet[at]utu.fi
Erika Löytynoja | erika.i.loytynoja[at]utu.fi
Heli Kiiskilä | heli.a.kiiskila[at]utu.fi

Kielekkeen tekstaripalsta

Lähetä viestisi Kielekkeen tekstaripalstalle alla olevan linkin kautta.

https://forms.gle/fMGKYQPfHdk11xWV8