Verkko-Kieleke suomen kielen opiskelijoiden lehti

Verkko-Kieleke
Yliopistoliikunta – uhka vai mahdollisuus?

Yliopistolla on tarjota monenlaisia liikuntamuotoja opiskelijan rahapussille sopivaan hintaan. Koko lukuvuoden voimassa oleva osallistumisoikeus kustantaa 50–60 euroa, kun joissakin kuntokeskuksissa jo 10 kerran liikuntakortit maksavat enemmän. Ryhmäliikuntatunteja löytyy Zumbasta voimajoogaan ja pallopelejä sulkapallosta futsaliin. Vaikka en ehkä mikään suuri urheilulupaus olekaan, otin tehtäväkseni testata yliopistoliikunnan erilaisia liikuntatunteja.

Body: Tämä on juuri sellaista, mitä olin ajatellut ”jumpan” käsitteen sisältävän: Käytetään käsipainoja ja kuminauhoja, tehdään askelkyykkyjä ja nostellaan jalkoja alkulämmittelyn jälkeen. Suosittelen sellaiselle, joka ei viihdy vaikeiden askelsarjojen tai painavien painojen parissa, mutta haluaa silti vähän jumppailla.

Futsal: Rentoa sisäjalkapalloilua, mukava ilmapiiri. Osallistujista noin 70 % on vaihto-opiskelijoita, täällä jos jossain voi tutustua heihin!

Iisi Step: Nimestään huolimatta ei ole aivan niin iisi. Stepissä käytetään hyväksi step-lautaa. Aloitin tällä tunnilla aikoinaan koko yliopistoliikunta-urani, ja kyllä keuhkoja kolotti tunnin jälkeen. Step-tunnit sopivat hyvin askelsarjojen ja aerobisen, hengästyttävän liikunnan ystäville.

Intervalli-Body: Hieman haastavampi versio Body-tunnista – lihaskunto-osuudet vuorottelevat sykeosuuksien kanssa. Pidin tästä enemmän kuin Body-tunnista sen monipuolisuuden vuoksi. Plussaa siitä, että tunnit ovat viikonloppuna. Jollekin se voi olla myös miinus.

Kahvakuula: Tehokas ja mielenkiintoinen tunti! Opetellaan helpohkoja heilautuksia, tempauksia ja työntöjä. Uskomatonta, miten monia eri lihaksia voi yhdellä kuulalla harjoittaa. Plussaa siitä, että kesäisin tunnit ovat ulkona.

Niska-hartia: Hyödyllinen tunti niska-hartia -seudun vahvistamiseen käsipainoja käyttäen. Suositellaan niskan ja hartioiden ongelmista kärsiville – täytynee siis käydä jatkossakin.

Rääkki: Tätä en ole ikinä koittanut, mutta täytyy mainita silti! Rääkki-tunnilta tulevat näyttävät joka kerta siltä, kuin olisivat olleet elämänsä kovimmassa piinassa. Ei siis ehkä ihme, että yliopistoliikunnan sivuilla olevassa kuvauksessa lukee ”raskas tunti”.

Venyttely: Suosittelen melkeinpä kenelle vaan! Tällä tunnilla venytellään sellaisia lihaksia, joita ei ehkä muuten tulisi juuri koskaan venyteltyä. Tänne voi jäädä myös edellisen tunnin jälkeen, jos siltä tuntuu, sillä tunnille ei tarvitse tehdä varausta.

Yo Pump: Tehokas lihaskuntotreeni, joka tehdään levytankojen ja irtopainojen avulla. Tähän olen hieman tykästynyt: ei sisällä turhaa kikkailua, mutta on silti monipuolista. Vastusta saa mukavasti vaihdeltua erikokoisten painojen avulla. Aloittelijoiden kannattanee aloittaa Yo Pump Tekniikka ja treeni -tunneilla, joissa opetellaan oikeita liikesuorituksia normaalin Pump-tunnin lisäksi.

Zumba: Keikutusta ja pyörähdyksiä. Sopii tanssitunneista innostuneille, itselleni ei niinkään. Tunnilla oli ihan hauskaa, mutta kaipaisin vähän enemmän hien virtausta.

Suosittelen yliopistoliikunnan lisäksi Kannan ikiomaa lenkkikerhoa jokaiselle lenkkeilystä tai vaikka vaan raittiista ulkoilmasta pitävälle. Lenkit säädellään osallistujien toiveitten mukaan, eikä paineita oteta!

Teksti: Anna Pihlajamäki
Kuva: Wikimedia commons

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Toimitus

Toimitus:
kieleke[at]lists.utu.fi

Kielekkeen päätoimittajat:
Karoliina Posti (kaepos)
Noora Vesterinen (nomave)
Iida Virtanen (iijovir)